googlea80fc17dc8c96301 Aku, Al Azhar dan Mesir | Blog Perkahwinan

Khidmat Kereta Sewa kota kinababalu

Khidmat Kereta Sewa kota kinababalu
Kereta Sewa Kota Kinabalu. Menyediakan khidmat Kereta Sewa Di Sabah untuk pengunjung-pengunjung dengan lebih selesa dan menyakinkan

Friday, April 10, 2009

Aku, Al Azhar dan Mesir

Sekian lama aku kat Mesir, perit jerih aku hadapi untuk meghabiskan Kuliah Lughoh. pernah di tahun 2 aku dah masuk thn istisna'. masa tu kami 8 org. kalau x lulus kami mmg kena gulung tikar la jwbnya. masa tu hdp aku hr2 dgn air mata. merayu dgn mak ayah nak balik mesia. aku mmg dah futur untuk teruskan kuliah Lughoh. tp doa dan harapan mak ayah. aku berjaya juga melepasi saat getir tu. pun begitu kawan aku 5 org kena gulung tikar balik mesia. aku melepasi naik thn 3. Madah yg sering menemani aku waktu aku tak lulus ialah NAHU, SOROF, ADAB, NUSUS. masa aku thn 2 aku bawa madah paling best utk bebudak Lughoh Mansurah: Tarikh Alam Islami, Doc. Muhsin. alamak... kalau nak tahu dah la aku dok thn 2 aje selama 3TAHUN. masa naik thn 3 aku bawa lagi madah Tarikh Alam Islami ni. aku xtau dah mcm mana nak baca buku doc ni, setiap tahun buku dan ceritanya bertukar. buku dia dialoq punya banyak. soalan2 plak byk naik dialog tu. mmg lunyai aku baca buku tu tp xnajah juga. istimewanya Doc ni dia xnampak (buta la tu ). xkira dari kuliah Banin atau Banat seme gerun dgn doc ni. gerun dgn kuliah dia 3 jam tanpa henti, gerun dgn kitab dia mencecah 400 mukasurat yg semua muqarrar.tp ssh2 pun lepas juga aku. maknanya aku ni x la bangang sgt kan. hehehe. pada yang masih kat mansurah yg masih menatap wajah Doc Muhsin, bersabarlah... hehehe..

sambung lagi citer aku.... aku meneruskan hidup tanpa kawan2 lama aku yg dah lama balik mesia. kwn2 di kuliah syariah, usuluddin ramai yg dh blk masing2 dgn lagak dapat taqdir "JAYYID" . tapi aku..??? xapa lah xpyh la citer part xbest tu:) sampai di tahun akhir nya aku bertemu insan bernama .....Z.A.H.A.R. mungkin semangat baru kot sampai.. abes juga aku akhirnya kat sana. hehehe...

Pepun hidup kat mesir byk mengundang kenangan yg tak mungkin aku lupakan. jln Dirosat, mal'ab, madinat Salam, Murur, Tholkho, Gamaah, Sikah adalah kawasan aku. mmg best. cuti2 di thn akhir aku kat sana selalu g kampung2 arab. ramai yang marah aku g sana sbb mengundang byk bahaya. tp masa tu x terkawal juga perangai 'liar' aku ni. hehehe. budak buas mana heran org. kira syok jer. hehehe. tp kdg2 xbest juga dok sana lama2. dah boring. kalau rajin ikut la usrah, pengajian kitab2. tp aku ni byk yg malas dari rajin. apa la... buruk btoi... hehehe.. itu kisah2 lama aku yg mmg panjang kaki suka berjalan.tp setiap org tu akan mengimpikan perubahan yang terbaik buat dirinya kan.. apa yg baik2 tu x bleh la aku citer. kang riak plak. hehehe.kalau aku kata aku ni baik ada juga kwn2 yg xpercaya aku plak... hehehehe.

sekarang aku adalah aku. aku dah ada kerjaya, dah ada rumah tangga, suami tercinta.. hari ni aku tak kemana2. g tamu dengan Eka, rasmi kembara dia br sampai dr Pahang. balik aku tenet kejap. jap lagi masak. aku x cdg nak kemana2 sbb minggu ni aku kena dan mesti temankan zauji study untuk pra Viva dia kat UMS. walaupun aku tak boleh bantu dia sbb aku tak faham apa yg dia belajar.hehehe. tp cukup la sekadar aku ada kat tepi dia, aku ada dlm rumah ni sepanjang masa. kurang2 buat kopi radix kegemaran dia. betul tak? tiada yang yang indah hidup ini melainkan aku dpt berikan yang terbaik pada dia yg bernama SUAMI. itulah jalan menuju Mardhotillah.. (mcm bagus plak aku ckp yer... hehehe... tp betul la apa plak x betul nya..)

No comments: